Balíček

1.1.2009

Asi čtvrt milionu čtenářů Lidových novin objevilo v páteční příloze vložený složený leták s nápisem ŠANCE! Velký uvítací balíček. Prosím otevřete zásilku a nalezněte v ní stírací los. Na něm můžete po setření zlatých polí objevit až čtyři esa… Gratulujeme vám. Váš velký uvítací balíček bude obsahovat 2 CD uložená v knižních průvodcích, milé překvapení a navíc skvělý dárek – STEREOFONNÍ SLUCHÁTKA! Velký uvítací balíček v hodnotě až 1500 Kč od nás obdržíte zcela zdarma!*

Zlatou barvou oplývající leták nabízí „sbírku skvělých nahrávek“ světových autorů vážné hudby, které do vašich pokojů přinesou nevšední atmosféru ze světa klasické hudby. A pokud setře člověk stírací los a objeví čtyři esa, jak se stalo i mně (jen tak uvažuji, co asi říkali výrobci losů, když zadání znělo „ať co nejvíc lidí vyhrává“), měl by svůj „rezervační kupón“ odeslat co nejrychleji, protože prvních 111 šťastlivců vyhraje domácí kino!

Jak už jsem (v závorce) naznačil, já svůj kupón, i když jsem po setření našel čtyři esa, nepošlu. Přečetl jsem si totiž i drobným (jak jinak) písmem vytištěné informace např. o tom, že „souhlasím s tím, aby moje osobní údaje byla zpracovány firmou v souladu se zákonem…“ (povinný údaj je např. e-mail a telefon, prý nutno uvést pro případ výhry), údaj pod úvodní hvězdičkou * (uhradíte pouze 99 Kč za poštovné a balné), a také další důležitou informaci, že totiž „neoznámím-li do 10 dnů po přijetí uvítacího balíčku záporné rozhodnutí, dostanu každé 3-4 týdny další zásilku s jedním CD za výhodnou cenu 299 Kč“.

Leták se tváří velmi výhodně, ale neuvádí, samozřejmě, jaké že to nahrávky skladeb slavných autorů to mají být (podobné nahrávky velmi pochybné kvality, nahrané neznámými amatérskými orchestry, dnes koupíte v prodejnách Levné knihy za 49 Kč) a kolik titulů celkem se na důvěřivé občany chystá. Zásilku samozřejmě můžete vrátit, ale v neporušené celofánové fólii (čili ji nesmíte rozbalit, tedy si ji poslechnout). Atd. V případě, že ještě váháte, pokračuje bílé písmo na zlatém podkladě hned pod portrétem Mozarta, prosím přečtěte si následující text: Vážení zákazníci, velmi by nás překvapilo, kdybyste nevyužili naší výjimečné nabídky…

Uff. Když ptáčka lapají… Nepochybuji ale, že se peníze, vložené do tisku těchto letáků a distribuce v páteční příloze LN, autorům kampaně vrátí. Lidí, kteří si setřou čtyři esa a podlehnou lákavé možnosti dostat sluchátka za 800 Kč zdarma (a nepojmou podezření ani při četbě dalších informací, jako např. „Nezavazujete se tím k ničemu, vaše sbírání můžete kdykoliv pozastavit nebo ukončit“), bude zcela jistě dost na slušný zisk iniciátorů kampaně Světoví skladatelé.

Kolik dopisů s pokusem „pozastavit“ docházení dalších a dalších balíčků za 299 Kč budou muset budoucí oběti téhle kampaně poslat, leták neuvádí. Kolikrát si to které CD (s nejméně 65 minutami ukázek slavného skladatele) takový člověk poslechne, také ne.

Jako bonus je na letáku sada „nálepek“ na případné „označení vašich kazet či CD, které vás jistě potěší!“: Pro lepší náladu, Na relaxaci, Pro povzbuzení, Za zamyšlení, Na snění, Pro radost, Pro pohodu, K tanci, doprovozené vždy malým portrétem toho kterého skladatele. U nálepky Pro povzbuzení je např. Beethoven. Přiznám se, že si tak docela nejsem jist, jestli si pak rozčilený příjemce dalšího a dalšího balíčku za 299 Kč pustí nálepkou Na uklidnění označeného Bacha.

Vlastimil Marek, sobota 8. září 2007