Kuřáci a kuřačky netuší, co všechno způsobují sobě, ale také svému okolí. Jaké jsou důsledky jejich ukájení bažení po další a další dávce. Jaké z jejich pohledu detaily pak negativně mění nejen jejich životy a osudy. Pokud je kuřák matkou, zdravotně i psychicky kazí život svým dětem a jejich dětem. Pokud je etik nebo filosof, může nakazit celé generace anebo budoucnost lidstva. Šířím roky metody nápravy a vnitřní transformace, ale je mě málo a už nemám sílu. Napsal jsem na toto téma kdysi celé blogy. Teď mám inspiraci a možnost pokusit se laskavě, a proto ostře, a brblavě, naznačit i další nebezpečnou rovinu detailů – paradoxů tzv. ne-zaujatého přístupu kuřáka odborníka ke své ne-řesti (přímo slyším i zasloužilé obhajovatele svého práva na kouření, jako jsou senátor Kubera nebo zasloužilý celoživotní poslanec Benda).
Notorický kuřák a hulič JXD se coby reportér časopisu Reflex (13/18) vyptával doktora Davida Černého, který vystudoval v Boloni a v Římě filosofii, v Praze bioetiku, a přednáší filosofii práva, bioetiku a personální ontologii. Téma bylo aktuální, možnost, že umělá inteligence v autech zabije. Umělá superinteligence vznikne v jediný okamžik, a až nastane, vidím to s lidstvem dost špatně, říká etik David Černý, který je symptomaticky na jednom obrázku vyfocen (dvorní fotografkou časopisu Nguyen Phuong Thad), jak labužnicky vyfukuje oblak cigaretového kouře.
Roky jsem navazoval letmé kontakty se skupinkami středoškolaček, které o velké přestávce vyběhly ze školy si zakouřit. Argumenty proti kouření ve stylu nezažijete orgasmy (to mi nevadí), nebudete moci počít a zdravě porodit (moje máma kouřila celé těhotenství a vidíte, nevadilo to), budete smrdět (no a?) nezabíraly, prý jim to nevadí. Pak přede mnou začaly utíkat, takže jsem náhodným dívkám kuřačkám před školou rozdával malé připravené lístečky, kde byla sepsána hlavní negativa kouření. Jen se zahihňaly a papírek odhodily do koše. Doufal jsem, že ve státní kampani zaberou barevné obrázky rozežraných plic na krabičkách od cigaret, ale pak jsem se dověděl, že si holky koupí novou krabičku, ale cigarety přendají hned do té staré, bez obrázků. Došlo mi, že už je pro český národ pozdě, a že vymřeme nejen s plícemi plnými mikroprachu z dopravy, ale i kvůli rychlokvašené emancipaci a módě kouření: tyhle holky argumenty neberou, důležité je jak budou vypadat v partě podobně kouřících emancipovaných kamarádek.
Jedno nefungující navazuje na druhé a další: špatně porozený a nedomazlený budoucí etik (porodník, učitel, ministr) není v životě řízeném špatně porozenými rodiči a kuřáky a v nefunkčním státě bez jistot (to, že tu na rozdíl od mnoha poškozenějších států světa jezdí sice zpožděně, ale přece jen, vlaky, a obchody jsou plné zboží, není důležité, protože obyvatelé cítí, že jsou zneužíváni politiky) spokojený, zlobí, je okřikován, trestán a nikdy nepochválen. Od dětství něco hledá, neposedí, nesmí se ptát, hrát si může a čurat až zazvoní školní zvonek, a tak si hledá náhradní potěšení (třeba pivo a cigaretu). Rodiče nemají čas a všichni jsou napjatí, zamračení: svět je napjatý a zamračený. V každé další generaci zamračenější (také protože mikroprachem, chemikáliemi a příliš mnoho cukrem a solí v potravinách otrávení) obyvatelé žijí, ale na půl plynu egoistických možností. Přitom v některých státech jen kousek vedle to jde, rychlovlaky tam jezdí rychle a přesně, přestávají tam kouřit a pít, děti, školáci, studenti a další lidi jsou zdravější šťastnější, chytřejší, efektivnější. Tož tak.
Situace je vážná na všech úrovních, a navíc nebrblám sám: Politici už lid nereprezentují, křičí titulek francouzského filosofa Alaina de Benoista, moderna se stala obětí morální katastrofy (skotský filosof Alasdair McIntyre). Co když se celá desetiletí světové historické události odvíjely ne přirozeně, ale katalyzovány většími či menšími detaily, tedy podvody – od důvodů, proč se americká města vzdala levné hromadné dopravy a začaly vydělávat automobilky, proč začal západní protože americký protože filmový Marlboro svět kouřit či sladit (výrobci cigaret a limonád roky až donedávna zatajovali výsledky výzkumů o dlouhodobé zdravotní škodlivosti jejich produktů), přes různé americké či africké a ruské volby s překvapivými oče- či neočekávanými výsledky, brexitová referenda, či velmi lukrativní plastické operace pro latinskoamerické soutěže krásy (nedávno jeden bohatý Číňan vyhrál soud se svou manželkou krasavicí, která mu porodila nesmírně škaredou dcerku, a ukázalo se, že před jejich seznámením a svatbou prodělala celou sérii zkrášlovacích operací).
To jsou paradoxy, co? Holkám nevadí, že páchnou kouřem, zato mají zmalované fake xichty (upravená obočí, zuby, lícní kosti, boky a dokonce umělé vagíny), studentům nevadí, že je učí biflovat ne co to je život a to či ono, ale co o tom či onom kdysi napsal ten či onen slovutný odborník či filosof. Současným mužům nevadí, že část hlasitých feministek postupně mění zákony a jazyk a dirigují styl jejich chování k ženám. Podobně tak při vší úctě k sumě jeho znalostí a titulů, bioetik David Černý, jehož kuřácký mozek prakticky není schopen empatie, vesele přednáší a píše o etice a lidských vztazích. Do neustálého bažení po další dávce nikotinu jaksi nevědomě zamilovaný mozek filosofa pracuje se složitými abstraktními koncepty… a vytváří budoucí etiku robotů.
Zkuste to zjednodušit a domyslet: proč asi to dopadlo špatně s komunismem (v roce 1948 a dále každý komunista, estébák, funkcionář, ministr)musel kouřit, jinak byl nařčen z oportunismu či přímo buržoazních tendencí), proč asi dopadly špatně všechny tak dobře myšlené revoluce (vzpomeňte na kouřící kubánské a jiné latinskoamerické vůdce)? Proč asi disidenti kuřáci nebyli schopni z nebe spadlou sametovou revoluci dotáhnout a skutečně pozitivně změnit společnost od základů? Proč se současná manželství tak rychle a často bolestivě rozpadají? No bodejť by se nerozpadala, když ženy tak často kouří (a myslí tak podvědomě ne na partnera nebo děti, ale především na sebe)? Jakou asi etiku kuřák etik vymyslí a naprogramuje budoucí umělé inteligenci?
Kouřící filosof logicky a samozřejmě filosoficky dlouze hovoří o tom, že např. jiný etik filosof, Peter Singer, tvrdí, že novorozenci nemají právo na život, protože si neuvědomují, že žijí, a logicky jiní dva etikové (David Černý je nazývá vědci) publikovali článek, ve kterém píší o tzv. postporodním potratu. Podle nich mají děti právo na to, aby jim odborníci nezpůsobovali bolest, ale, jistě logicky, nemají právo na život. Když je bezbolestně zabijí, tak mohou, a to i z ekonomických důvodů… Hm, jsem si jist, že i tito dva vědci jsou často tím či oním, přinejmenším svým odborným věhlasem, zhulení. Kvůli etikovi Singerovi sponzoři hrozili jeho univerzitě, že jí nedají další dotace, ale pro univerzitu bylo přednější (logicky!) právo na svobodný názor a peníze oželela. Kde zůstal zdravý rozum? Kam se vytratily detaily a soucitná lidskost? Rozplynula se v dýmu cigaret a přívalu slastného dopaminu v mozcích kouřících etiků po dalším šluku té nejjedovatější látky na světě…
Další detail spočívá v poměrně nedávném (tohle se současní odborníci ve škole ještě neučili) zjištění, že mozek kohokoliv (odborníka, právníka, ženy v rozpuku i politika) přednostně zpracovává (viz termín kognitivní disonance) to, co si v závislosti na tom, co dělal nejčastěji, navíc negativně ovlivněn nezpracovanými emocemi, přeje… a efektivně sám sobě cenzuruje (vytěsňuje), co se nehodí do mustru soudobé nebo např. odbornické vzdělanosti. Není pak (zvláště je-li to dívka) šťastný a ukotvený. Usilovně něco kutí, ale většinou nedůležité věci na špatných místech a v nevhodném čase. V závěru přenášky pro maturitní ročník zdravotnické školy se mne jedna studentka před lety stylem Hlava XXII zeptala: No jo, ale kdyby to všechno, co jste nám tu vykládal o výhodách přirozených porodů, byla pravda, tak už se o tom přece dávno učíme, ne?
A tak mi nezbývá než nevěřícně kroutit hlavou a marně roky varovat třeba před machistickým a násilnickým porodnictvím, pokřiveným školstvím oblbujícím geniální děti a umělce, naznačovat důsledky detailů zbrklých zákonů, a připomínat, že v (tibetském) buddhismu už pár tisíc let velmi dobře vědí, že moudrost nerovná se inteligence – ale že skutečná moudrost je symbióza intelektu se soucitem!
A také odkázat na letitý blog s názvem Ukazovátko. Závěrem totiž doktor Černý v jakémsi symptomatickém sebe-naplňujícím proroctví říká: Umělá superinteligence se zřejmě začne chovat jako bytost mající vědomí, jenž se stará o svou bezpečnost a reaguje. A nikdo nemá nástroje jak určit, jak se bude chovat… no bodejť, když tuto budoucí superinteligenci budou vyučovat (rozuměj: programovat její programátory) etikové jako doktoři Singer nebo Černý, kteří ve své odborné zahleděnosti vlastně nevědí, co činí…
Můžete ještě? Tak dodatek pro vytrvalé a pokročilejší: A právě podivně nic nevážící detaily, jako kombinace psychiku poškozujících porodů (odkud by měla začít náprava věcí lidských), manipulativní výchova (trestem spíše než hrou) a třeba kognitivní disonance v rámci principu ukazovátka (jako evolučně dané a traumatickým porodem potvrzené předurčení) dělá z člověka příslušníka tzv. lidu, který slastně spotřebovává a poslušně odmítá vědět, co činí… Nechce přijmout namáhavou svobodu…
P S.: Od dob Platóna přitom víme, jak to dopadá, když máváme rukou nad detaily, o kterých jsem tu psal (jako je obláček kouře u úst etika, který programuje programátory a politiky), bla bla bla… ale také jak málo by stačilo, jaké detaily (stačilo by přirozeně rodit, zdravě jíst, chválit a hlavně nekouřit!) by mohly katapultovat hravé zdravé milované a vymazlené a stále chytřejší děti do vesmíru pozitivních možností…
P. P. S.: Za jeden rok způsobí kouření v ČR až 16 000 úmrtí. Od července do listopadu, kdy už platil protikuřácká zákon, klesl počet hospitalizovaných oproti předchozímu roku o 9405 osob, o 735 případů s infarktem myokardu, o 625 s anginou pectoris, o 7251 osob méně s ischemickou chorobou srdeční, o 794 osob s astmatem.